مایسا بلاگ

انواع شکلات

شکلات

این خوشمزه ی جذاب !! که توی دنیا طرفداراهای زیادی داره. 🙂

دسته بندی شکلات ها

شکلات ها رو معمولا با سه دسته کلی شیری ، تلخ  و سفید میشناسیم . در ادامه مقاله با انواع دیگری از شکلات ها که احتمالا اسمشون رو کمتر شنیدید آشنا میشیم. همه ی این محصولات از میوه ی درخت استوایی به نام “کاکائو” تهیه میشن. ( کاش میشد این درخت رو توی حیاط خونه هامون داشتیم ! ) D:

مایع شکلات

مایع شکلات که گاهی اوقات به آن شکلات غیرشیرین هم گفته می‌شود، پایه‌ی تمام شکلات‌ها است. این کرم غلیظ و قهوه‌ای رنگ از بخش داخلی دانه‌های کاکائو به دست می‌آید. با گرم کردن این ماده، مایعی بدست می‌آید که می‌توان آن را به صورت تخته یا چیپس خشک کرد. مایع شکلات 100 درصد از کاکائو بدست می‌آید و هیچ ماده‌ای به آن اضافه نمی‌شود. تحت فشار زیاد، این کرم به دو بخش پودر کاکائو و کره کاکائو تقسیم می‌شود.

انواع شکلات

  • شکلات تیره :

    که شامل شیره اصلی شکلات، شکر، کره کاکائو، وانیل و لسیتین است.

  • شکلات تلخ و شیرین (bittersweet) :

    این شکلات حاوی حداقل ۳۵ درصد کاکائو خالص است.

  • شکلات نیمه شیرین :

    شکلات نیمه شیرین حاوی حداقل ۳۵ درصد کاکائوی خالص، و معمولا رنگ آن تیره‌تر از شکلات تیره شیرین (مورد بعدی) است.

  • شکلات تیره شیرین :

    یک نوع شکلات تیره است، به این معنی که شامل شیر نیست، اما درصد زیادی شکر دارد و نسبت به دیگر انواع شکلات تیره، شیرین‌تر است.

  • شکلات شیری :

    علاوه بر کره کاکائو و شیره اصلی شکلات، شکلات شیری حاوی مقداری شیر فشرده یا شیر خشک نیز هست.

  • شکلات سفید :

    نام شکلات سفید ریشه در کره کاکائویی که حاوی آن است، دارد. اما جالب است که شامل شیره شکلات یا هر نوع محصول کاکائویی دیگر نیست.

  • شکلات کوورچر (Couverture) :

    معمولا توسط حرفه‌های شیرینی پزی و کیک پزی و یا قنادی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این شکلات برای کاور کیک استفاده  می شود.

  • شکلات جایندویا (Gianduja) :

    جایندویا یک شکلات اروپایی است که از شکلات و خمیر مغزیجات درست می‌شود.

  • شکلات روکش شیرینی (candy coating) :

    «روکش قنادی»، «روکش تابستان» و «روکش ترکیبی» نام‌های دیگر این شکلات هستند ، که طعمی شبیه به شکلات شیری تیره دارد و در آن روغن گیاهی و یا پالم، جایگزین کره کاکائو شده است.

پودر کاکائو

حالا پودر کاکائو چیه ؟!

وقتی مایع شکلات تحت فشار زیاد قرار می‌گیرد مواد جامد کاکائو به صورت پودر جدا می‌شود. پودر کاکائوی شیرین نشده اساسا 100% از کاکائو است. به طور کلی دو نوع پودر کاکائو وجود دارد، “پودر کاکائوی طبیعی” و “پودر کاکائوی فرآوری شده”. پودر کاکائوی طبیعی از نظر رنگی، قهوه‌ای روشن است و اغلب دارای طعم شکلاتی قوی و اسیدی است. در مقابل، پودر کاکائوی فرآوری شده برای کاهش اسیدیته، قلیایی می‌شود. این کار باعث می‌شود رنگ پودر کاکائو به قهوه‌ای تیره تغییر کند و طعم آن کمی ملایم‌تر شود.

کلام آخر

حتما از دستورهایی استفاده کنید که بارها امتحان شده و مقدار مواد و نکات کامل و دقیق ذکر شده باشد و استاد متخصص قنادی آن دستور را ارائه داده باشد.

این دستور ها را می توانید از لینک زیر تهیه کنید و طعم حرفه ای بودن را بچشید. 😎🥰

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.