مایسا بلاگ

نکات کلیدی برای پف کیک عالی

نکات طلایی پف کیک

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که با شوق و ذوق یک کیک بپزید و بعد از پخت وقتی از فر بیرون آوردید، دیدید پفش کاملا خوابیده و خمیر شده . 😐

نکات زیادی وجود داره که اگه هر کدوم از اون ها رعایت نشود ، باعث میشود کیک شما به خوبی پف نکند.

تو این مقاله به نکات کاربردی و مهمی که حتما باید رعایت بشه ، میپردازیم.

1 – بکینگ پودر

یکی از اولین و مهم ترین نکته هایی که در پف کردن زیاد کیک تاثیر دارد ، استفاده از بکینگ پودر فعال و مرغوب و به اندازه کافی است.

اگر بکینگ پودر به مقدار کمتر یا بیشتر از مقدار مورد نیاز به مواد کیک افزوده شود ، کیک دچار پف کاذب شده و بعد از سرد شدن کاملا پفش می خوابد یا اصلا پف نمی کند.

هم چنین اگر بکینگ پودر سالم و مرغوب نباشد ، کیک پف نمیکند . روش هایی برای تست فعال بودن بکینگ پودر وجود دارد که می توان قبل از شروع آشپزی از سالم بودن آن اطمینان حاصل کرد.

روش های تست بکینگ پودر

  • افزودن کمی بکینگ پودر در آب جوش :  اگر حباب ایجاد شود ، بکینگ پودر سالم است.
  • افزودن کمی بکینگ پودر به سرکه : اگر حباب های زیادی ایجاد شد ، بکینگ پودر سالمم است.

نکته : بهتر است بکینگ پودر در ظرف در بسته و در جای خنک مثل یخچال نگهداری شود.

2 – فر یا توستر

دمای فر نباید بیش از حد زیاد باشد. 15 دقیقه زمان برای گرم شدن فر قبل از شروع پخت کافیست و باید بلافاصله بعد از گرم شدن، قالب و مواد کیک را در فر قرار دهید.

بهتر است فقط حرارت پایین فر را روشن کنید و اگر نیاز به طلایی شدن کیک بود، در آخر پخت 5 دقیقه گریل را روشن کنید.

بعد از قرار دادن کیک در فر ، تا حداقل 40 دقیقه در فر را باز نکنید. بعد از این مدت می توانید یک خلال چوبی یا چاقوی ظریف به مرکز کیک فرو کنید . اگر مواد کیک خیس بود و به خلال چسبیده بود ، باید پخت را ادامه دهید و اگر خلال تمیز بود ، کیک شما پختش تمام شده و آماده است.

3 – سفیده تخم مرغ

بهتر است اگر کیک با پف خیلی زیاد می خواهید ، زرده و سفیده را جدا کنید و سفیده را در انتهای مراحل به مواد کیک اضافه کنید.

روش های جدا کردن زرده و سفیده تخم مرغ + ویدئو

دقت کنید کاسه همزن و پره های همزن چرب یا خاکی نباشد و حتی یک قطره زرده هم درون سفیده ها نباشد. برای زدن سفیده، ظروف پیرکس یا استیل از ظروف پلاستیکی مناسب تر است. سفیده ها را در یک جهت هم بزنید. بهتر است یک سوم یا یک دوم پودر قند یا شکر موجورد نیاز کیک را در سفیده ها مخلوط کنید تا بهتر فرم بگیرد.

سفیده ها را بعد از فرم دادن در یخچال قراردهید تا حالت خود را حفظ کند. سفیده ها را باید با لیسک و به آرامی در مواد کیک فولد کنید و از هم زدن بیش از اندازه آن اجتناب کنید.

برای ماندگاری بیشتر حالت سفیده ، میتوان قبل از فرم دادن به آن یک هشتم قاشق چایخوری کرم تارتار ( پودر سفید رنگ موجود در لوازم قنادی ها ) اضافه کنید. 

سفیده تخم مرغ زمانی آماده است و فرم کاذب ندارد که با بر عکس کردن ظرف نریزد و قله ای شود. ( طبق عکس زیر )

4 – آرد

از آرد مرغوب و مخصوص شیرینی پزی استفاده کنید. حداقل سه بار آرد را الک کنید. آرد را به اندازه مورد نیاز و با وزن دقیق اضافه کنید و بیش از حد آرد به مواد اضافه نکنید.

5 – دمای مواد اولیه

تخم مرغ ، شیر ، ماست ، کره ، آب میوه و .. باید حتما به دمای محیط رسیده باشند.

6 – زرده تخم مرغ و شکر

زرده تخم مرغ و شکر باید به اندازه ای زده شود که مایع کرم رنگ و کشدار شود.

کلام آخر

حتما از دستورهایی استفاده کنید که بارها امتحان شده و مقدار مواد و نکات کامل و دقیق ذکر شده باشد و استاد متخصص قنادی آن دستور را ارائه داده باشد.

این دستور ها را می توانید از لینک زیر تهیه کنید و طعم حرفه ای بودن را بچشید. 😎🥰

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.