مایسا بلاگ

آشنایی با انواع رنگ های خوراکی

دسته بندی کلی رنگ های خوراکی

به صورت کلی دو نوع رنگ خوراکی داریم. رنگ خوراکی طبیعی که از مواد طبیعی مانند میوه و سبزیجات رنگی به دست می آید و رنگ خوراکی مصنوعی که در کارخانه تولید می شود و تنوع بالایی دارد.

انواع رنگ های خوراکی طبیعی

اسفناج

از رنگ سبز اسفناج معمولا برای رنگ دادن به کیک یا ماست استفاده می شود.

لبو

از رنگ صورتی و قرمز لبو برای رنگ دادن به ماست و ترشی استفاده می شود.

بلوبری

از رنگ آبی و بنفش بلوبری برای رنگ دادن به بستنی و دسر و نوشیدنی استفده می شود.

گل پنیرک

از رنگ بنفش پنیرک برای رنگ دادن به شربت و دمنوش ها استفاده می شود.

کلم بنفش

از رنگ بنفش و صورتی کلم بنفش برای رنگ دادن به سالاد ، ترشی و تزیین برنج استفاده می شود.

زعفران

از رنگ زرد و نارنجی زعفران برای رنگ دادن به برنج ، جوجه کباب ، شله زرد ، بستنی ، کیک ، شربت و … استفاده می شود.

و غیره

انواع رنگ های خوراکی مصنوعی

رنگ ژله ای

رنگ ژله ای ترکیب رنگ های مجاز و گلیسیرین و ترکیبات شیمیایی هستند که برای رنگ دادن به انواع خامه ، مرنگ ، فوندانت ، باترکریم و حلوا و … استفاده می شود.

رنگ مایع

این رنگ ها غلظت رنگ های ژله ای رو ندارند و در مایع کیک ، ژله و … استفاده می شود.

رنگ پودری

یکی از بهترین رنگ هاست .چرا ؟ چون قابلیت حل شدن در چربی رو داره علاوه بر این با حرارت دیدن رنگ خودش رو از دست نمیده و رنگ دهی بسیار قوی داره و مقدار کمتری نسبت به رنگ ژله ای نیاز هست . به همین دلیل بسیار پر طرفدار است و برای انواع شکلات و کیک هایی مثل ردولوت و خامه های خوش رنگی مثل قرمز استفاده می شود. البته این نوع رنگ کیفیت و قیمت بالاتری دارد.

کلام آخر

نگران کننده‌ترین ادعا درباره رنگ های خوراکی مصنوعی این است که می توانند موجب شکل گیری سرطان شوند. با این وجود، شواهدی که از این ادعا پشتیبانی می کنند، اندک و ضعیف هستند. با توجه به پژوهش های صورت گرفته کنونی، ابتلا به سرطان در نتیجه مصرف رنگ های خوراکی مصنوعی بعید است.

برخی رنگ های خوراکی موجب واکنش های آلرژیک در برخی افراد می شوند، اما اگر هیچ گونه نشانه آلرژی ندارید، دلیلی هم وجود ندارد که آنها را از رژیم غذایی خود حذف کنید.

ادعایی درباره رنگ های خوراکی مصنوعی که از قوی‌ترین پشتیبانی علمی برخوردار است به ارتباط بین آنها و بیش فعالی در کودکان باز می گردد. چندین مطالعه نشان داده اند که رنگ های خوراکی مصنوعی بیش فعالی را در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به ADHD افزایش می دهند، اگرچه برخی کودکان حساسیت بیشتری نسبت به دیگران دارند.

دلیل استفاده از رنگ های خوراکی مصنوعی بخشیدن ظاهری جذاب‌تر به مواد غذایی است و هیچ فایده غذایی ندارند. در نتیجه اگر فرزند شما بیش فعال است یا رفتاری تهاجمی دارد، حذف رنگ های خوراکی از رژیم غذایی وی می تواند مفید باشد.

در موارد دیگر، هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد همه باید از مصرف رنگ های خوراکی مصنوعی اجتناب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.