مایسا بلاگ

تفاوت کره و مارگارین

 کره لبنی یا غیر لبنی

کره محصولی کاملا لبنی محسوب میشود و از شیر و خامه گرفته می شود، بنابراین کاملا طبیعی است که سرشار از کلسیم است و پروتئین زیادی دارد اما مارگارین محصولی غیر لبنی است و از جامد کردن روغنهای مایع تهیه میشود و با روش های خاص دارای عطر و طعم کره میگردد، در نهایت مخلوطی از چربی و آب است و نمی توان گفت که مانند کره حیوانی دارای کلسیم و پروتئین یا ویتامین های دیگر است.

نحوه تهیه کره حیوانی

در تهیه کره حیوانی از کره گیر استفاده می شود. کره گیر در واقع دستگاهی است که با استفاده از آن می توان ماست را تبدیل به کره کرد. کافیست ماست را همراه با مقداری آب در داخل دستگاه بریزید و آن را روشن کنید، پس از گذشت یک ساعت کره حاصل از ماست بر روی دوغ حاصل شناور خواهد شد که به راحتی قابل برداشت و مصرف است.

نحوه تهیه کره گیاهی

در حالی که در اصل در دهه 1800 از چربی حیوانات ساخته می شد ، اما امروزه مواد اولیه اصلی آن شامل روغن نباتی ، آب ، نمک ، امولسیون کننده ها و در موارد کمی شیر است. 

مارگارین برخلاف کره حیوانی چیزی نیست که بتوان آن را در خانه درست کرد.

کره های گیاهی نیز مانند کره های حیوانی از حداقل 80 درصد چربی برخوردار هستند.

از آنجایی که عنصر اصلی تشکیل دهنده مارگارین روغن گیاهی است ، بنابراین فاقد کلسترول و چربی اشباع شده خواهد بود و درصد بالاتری از چربی های اشباع نشده دارد. با این حال ، ممکن است حاوی چربی ترانس باشد، اگرچه بسیاری از مارک ها با استفاده از روغن پالم و روغن هسته خرما ، میزان روغن گیاهی موجود در آن را کاهش داده و یا به طور کامل حذف می کنند.

با توجه به اینکه کره های گیاهی از روغن های گیاهی تشکیل شده بنابراین ویتامین ها و مواد معدنی موجود در کره های حیوانی را ندارد و از این لحاظ می توان گفت که ارزش غذایی کمتری نسبت به کره حیوانی دارد.

از طرف دیگر چربی ترانس موجود در کره های گیاهی ممکن است سبب رسوب عروق خونی و بروز مشکلاتی برای سلامتی قلب شود. 

کدام کره بهتر است؟

اگر تا حالا طعم کره حیوانی را چشیده باشید حتما متوجه تفاوت بسیار زیاد آن با کره گیاهی یا همان مارگارین خواهید شد. در واقع پروتئین ها و ویتامین های غنی موجود در کره حیوانی سبب طعم لذیذ آن شده است و یکی از دلایل قیمت بالای این کره ها نیز همین است.

اما کره های گیاهی با قیمت ارزانی که دارند گویای کم بودن ارزش غذایی آن است. پس با این اوصاف می توان گفت که کره حیوانی گزینه ای بسیار مناسب برای مصرف در صبحانه و پخت و پز است. اما این نکته را هم به خاطر داشته باشید که کره های حیوانی نسبت به کره های گیاهی چربی های بسیاری بیشتری دارد که اشباع شده نیز هستند، پیس در مصرف آن زیاده روی نکنید تا با مشکلات قلبی روبه رو نشوید.

حتما به یاد دارید که در گذشته مردم فقط از کره های حیوانی استفاده می کردند و چیزی به نام روغن گیاهی وجود نداشت ولی با این حال بیماری های قلبی و عروقی نیز در میان مردم بسیار کم بود، تا حالا به جواب این سوال فکر کرده اید؟

طبیعی است که در کره های حیوانی انواع ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها وجود دارند که با نام های ویتامین A ، ویتامین های گروه B ، ویتامین E و ویتامین K شناخته می شوند. هر کدام از از این ویتامین ها وظیفه خاصی بر عهده دارند به عنوان مثال ویتامین های گروه B سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و ویتامین E با کلسترول بد و رادیکالهای آزاد موجود در سلول ها مبارزه می کند و از همه مهم تر ویتامین K است که نقش اساسی در جلوگیری از سرطان، بیماری های قلبی و پوکی استخوان دارد.

پس می توان نتیجه گرفت که مصرف به اندازه و مناسب کره های حیوانی نه تنها هیچ ضرری برای بدن ندارد، بلکه نقش زیادی در جلوگیری از بیماری های قلبی و انواع سرطان ها دارد و دلیل کم بودن بیماری هایی مانند سرطان و بیماری قلبی در گذشته نیز همین است. 

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.