مایسا بلاگ

جایگزین مناسب برای وانیل در کیک ها

وانیل چیست ؟

وانیل یک میوه گیاهی از خانواده ثعلب می باشد که معمولا در کشور های مکزیک ، هند و آمریکای جنوبی وجود دارد و حاوی ماده معطر وانیلین است. دانه های وانیل که درون یک غلاف چوبی سیاه رنگ هستند را بعد از فراوری، تخمیر میکنند و اسانس و پودر وانیل را تهیه می کنند. از وانیل برای مصارف آشپزی و قنادی از جمله گرفتن بوی تخم مرغ در انواع کیک و شیرینی ها و هم چنین خوش عطر کردن کیک ، شیرینی ، بستنی ، شکلات ، پودینگ و … استفاده می شود. البته از آن در تهبه محصولات معطر آرایشی ، بهداشتی ، شوینده ها و … هم استفاده می شود. وانیل خالص طعمی بسیار تلخ دارد به همین دلیل نباید در مصرف آن زیاده روی کرد .در بازار وانیل های شکری موجود هستند که با شکر یا پودر قند مخلوط شده اند تا از تلخ شدن شیرینی جلوگیری کنند.

تفاوت اسانس وانیل با پودر وانیل

وانیل معمولا به صورت پودر یا در برخی موارد به صورت ترکیبی با الکل اتیل و آب به صورت عصاره استفاده می شود. برخی از عصاره های وانیل موجود در بازار می تواند دارای مقداری شکر، شربت ذرت یا پروپیلن گلیکول هم باشد. از هر دو می توان در شیرینی پزی استفاده کرد .سعی کنید از وانیل مرغوب و خوش عطر استفاده کنید.

خاصیت وانیل

وانیل ، آرامبخش و بهترین دارو برای مقابله با اضطراب، نگرانی و استرس های روزمره است.  وانیل با کنترل گرسنگی، میل به پرخوری را کاهش می دهد. در نتیجه وانیل برای لاغری گزینه ی مناسبی است. خواص وانیل برای پوست نیز بسیار است؛ در گذشته از وانیل برای مراقبت های پوستی در برابر خورشید استفاده می شد. زیرا دانه های وانیل دارای خواص التیام بخش و ترمیم کننده است. مولکول های وانیل پوست را تحریک میکند و سبب تسریع رشد پوست می شود. همچنین این مولکول ها در انسجام پوست، جذب آب، طراوت و تازگی نرمی و لطافت پوست نیز موثرند. از دیگر خواص درمانی وانیل می توان به جلوگیری از پوسیدگی دندان، درمان درد و زخم معده، رفع حالت تهوع، تنظیم قاعدگی، پیشگیری از سرطان، بهبود اختلالات عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون، تحریک ترشح هورمون های مردانه و زنانه، جلوگیری از آلرژی، درمان سینوس و سرفه، کاهش التهاب ناشی از تشنج و تب و درمان التهاب گوارش اشاره کرد. هرچند عوارض مصرف زیاد وانیل مانند ایجاد حساسیت، سردرد، راش پوستی و بدخوابی نیز وجود دارد.

جایگزین های ساده ی وانیل در کیک

گاهی اوقات پیش میاد که وانیل در دسترس ندارید یا ترجیح میدید که کمی تنوع در عطر و طعم کیک و شیرینی هاتون ایجاد کنید. می توان وانیل را بامواد طبیعی و مصنوعی خوراکی جایگزین کرد که علاوه بر خوش عطر شدن کیک و شیرینی هاتون ، سلیقه و ذائقه های بیشتری رو دربر می گیرید. در ادامه چند گزینه در دسترس و ساده رو نام می بریم.

1 – دارچین

دارچین یکی از ادویه های بسیار معطر است که می تواند جایگزین خوبی برای عطر کیک و شیرینی ها باشد. از دارچین در کیک های سیب ، گردو ، نان های متنوع استفاده می شود.

2 – هل

کافیست مقداری پودر هل درون مواد کیک هاتون بریزید تا کل ساختمون بوی هل بپیچه. از پودر هل بیشتر در کیک ماست، کیک شربتی ، کیک یزدی و انواع شیرینی استفاده می شود.

3 – زعفران

مقدار کمی زعفران دم کرده غلیظ به مایع کیکتون اضافه کنید و یک کیک خوش رنگ و عطر رو نوش جان کنید. زعفران علاوه برا طعم و رنگ طلایی که به شیرینی شما میده ، نشاط آور هم هست و از خوردن شیرینی لذت خواهید برد.

4 – گلاب

گلاب مایع معطر و آرامش بخشی است که ما ایرانیان از کودکی با اون خاطره داریم. گلاب از گل محمدی به دست میاد که در کشور ما بیشتر در شهرهای قمصر و میبد تهیه می شود و هر سال تعداد زیادی بازدید کننده از این مراحل دیدن می کنند. ترکیب هل و گلاب یا زعفران و گلاب ، ترکیب بسیار عالی برای خاطره انگیز کردن شیرینی هاتون هستند

5 – رنده پوست لیمو

رنده پوست مرکبات یا زست ، گزینه بسیار عالی برای گرفتن بوی زهم تخم مرغ و عطر دادن به کیک می باشد. برای این کار مقدار کمی ار پوست زرد یا سبز رنگ لیمو را با رنده ی ریز ، رنده کنید و به کیک اضافه کنید. توجه کنید که پوسته ی سفید لیمو را رنده نکنید.

6 – رنده پوست پرتقال

رنده پوست پرتقال یا زست پرتقال ، مانند زست لیمو جایگزین خوبی برای وانیل می باشد. کافیست مقدار کمی پوسته ی نارنجی پرتقال را رنده کرده و به کیک اضافه کنید تا عطر پرتقال همه ی فضا رو پر کنه. می توانید برای خوش طعم تر شدن کیک تون شیر را از دستور حذف کرده و آب پرتقال جایگزین آن کنید.

7 – کاکائو

استفاده از پودر کاکائو عطر بی نظیری به کیک شما خواهد داد. عاشقان کاکائو و شکلات عاشق عطر این کیک هستند.

8 – قهوه

عطر قهوه به شدت آرامش بخش است و کافئین موجود در آن انرژی خوبی به شما می دهد. اگر قهوه رو می پسندید عاشق این کیک و شیرینی های با عطر قهوه می شوید.

9 – انواع اسانس ها

اسانس های خوراکی متفاوت و متنوعی در بازار وجود دارند که دست شما رو برای انتخاب بسیار باز می گذارند. در ادامه برای آشنایی بیشتر با اسانس و انواع آن ، می توانید مقاله زیر را بخوانید.

انواع اسانس های خوراکی

کلام آخر

حتما از دستورهایی استفاده کنید که بارها امتحان شده و مقدار مواد و نکات کامل و دقیق ذکر شده باشد و استاد متخصص قنادی آن دستور را ارائه داده باشد.

این دستور ها را می توانید از لینک زیر تهیه کنید و طعم حرفه ای بودن را بچشید. 😎🥰

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.