مایسا بلاگ

چگونه فر دست ساز خانگی درست کنیم ؟ + آموزش تصویری

فر دست ساز خانگی چیست ؟

برای پخت شیرینی و غذاهایی که نیاز به فر دارند ، اگر فر برقی یا گازی در دسترس نبود می توان از روش های جایگزین فر استفاده کرد و با رعایت نکاتی به نتیجه مطلوب رسید.

در این مقاله به آموزش این روش ها و نکات آن میپردازیم.

روش های جایگزین فر برقی و گازی

فر قابلمه ای

برای استفاده از این روش ، به یک قابلمه بزرگ ( که بهتر است قدیمی و بلا استفاده باشد زیرا ممکن است به دلیل حرارت دیدن سیاه و لک دار شود ) ، یک قالب یا قابلمه کوچکتر از قابلمه بزرگ ، یک سه پایه فلزی با ارتفاع کم ( یا سه عدد کاتر شیرینی فلزی با ارتفاع یکسان ) ، یک عدد شعله پخش کن ، دم کنی و کاغذ روغنی نیاز داریم.

ابتدا شعله پخش کن را روی اجاق گاز قرار دهید. قابلمه بزرگ را با در بسته و همراه دم کنی با حرارت متوسط به مدت تقریبا 20 تا 30 دقیقه روی شعله پخش کن قرار دهید تا کاملا گرم شود. در این مدت که قابلمه گرم می شود مواد کیک یا شیرینی را آماده کنید و درون قالب مورد نظر بریزید.

نکته : می توانید به جای استفاده از کاغذ روغنی، کف قالب را با کره به دمای محیط رسیده یا کمی روغن چرب و سپس آرد پاشی کنید و یا از اسپری روغن جداکننده استفاده کنید.

بعد از گرم شدن قابلمه ،کاتر یا پایه فلزی را کف قابلمه گذاشته و قالب را روی آن قرار بدید.

نکته : می توانید مانند ویدئوی زیر به جای کاتر یا پایه ، یک ظرف فلزی کوتاه که ته آن مسطح باشد را به صورت وارونه کف قابلمه گذاشته و قالب را روی آن قرار بدید.

درب قابلمه را بگذارید و تا حداقل 40 دقیقه ابتدایی ، در آن را باز نکنید چون باعث خوابیدن پف کیک می شود.

این روش حدودا 45 دقیقه تا یک ساعت و نیم زمان می برد که با توجه به حجم و ارتفاع مواد و دمای قابلمه متفاوت است.

فر قابلمه ای با آب جوش

این روش مشابه روش قبل است با این تفاوت که باید در قابلمه بزرگ تر ، مقداری آب جوش بریزید و سپس قالب را درون آب جوش قرار دهید. حتما از دم کنی استفاده کنید.

تابه معمولی

برای این روش از ماهیتابه یا قابلمه نچسب و دم کنی استفاده می شود. کف تابه را کاغذ روغنی گذاشته و بعد از ریختن مواد درون تابه آن را روی اجاق گاز قرار بدید. حتما از دم کنی و شعله پخش کن استفاده کنید.

تابه دو طرفه

این روش مشابه روش قبل است . تنها نکته ای که باید زعایت کنید این است که این تابه ها دم کنی ندارند و قبل از گرم کردن تابه و پخت کیک ، باید حتما واشر آن را در آورد.

کیک در زود پز برقی و یا پلوپز

اگر زود پز شما برنامه ی پخت کیک دارد می توانید از این روش هم استفاده کنید. پلوپز و کیک پز برقی هم می توانند جایگزین فر شوند.

چه زمانی کیک آماده است ؟

برای تست پخت کیک از یک سیخ فلزی یا چوبی ، خلال دندان و یا چاقوی ظریف می توان استفاده کرد. برای این که متوجه شویم پخت کیک تمام شده ، خلال چوبی رو به مرکز کیک فرو کنید و بیرون بیاورید. اگر خلال چوبی خیس و آغشته به مواد بود، یعنی باید زمان بیشتری به پخت ادامه دهد اما اگر خلال کاملا تمیز بود کیک آماده است.

کدام روش جایگزین فر بهتر است ؟

هر روشی که شما با آن راحت تر باشید خوب است اما معمولا روش اول و دوم که قابلمه را به فر تبدیل می کنیم نتیجه مطلوب تر و با پف بهتری به دست می آید.

امیدوارم این مقاله براتون مفید بوده باشه و نهایت استفاده رو ازش ببرید. این روش ها فقط برای پخت کیک نیست و برای پخت شیرینی ، پیتزا ، کوکی و … هم استفاده می شود.

کلام آخر

حتما از دستورهایی استفاده کنید که بارها امتحان شده و مقدار مواد و نکات کامل و دقیق ذکر شده باشد و استاد متخصص قنادی آن دستور را ارائه داده باشد.

این دستور ها را می توانید از لینک های زیر تهیه کنید و طعم حرفه ای بودن را بچشید. 😎🥰

دیدگاهتان را بنویسید


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.